Wat ons bindt in PO en VO bij het vak Nederlands zijn de o.a. de referentieniveaus: hoe bieden we Nederlands aan? Door samen schrijfvaardigheid te bespreken, steken we voortaan gezamenlijk in op de didactische kwaliteit in plaats van kwantiteit. Gaan leerlingen bijvoorbeeld op kamp, dan laten we ze daarover schrijven. We steken ook veel meer in op het reviseren (verbeteren) van teksten in plaats van het produceren van teksten. Naast schrijfvaardigheid werken we ook op eenzelfde manier aan leesvaardigheid oftewel begrijpend lezen. Insteek hier zijn zinvolle werkvormen en het aanpassen van de didactiek door de do's and dont's van het leesvaardigheidsonderwijs inzichtelijk te maken.
Meer weten?
Guido Horselenberg is de contactpersoon voor deze pijler. Mail je vraag of idee naar guido@10-14onderwijs.nl
We maken gebruik van beoordelingsrubrics voor schrijfvaardigheid in zowel groep 7/8 als op de brugklassen, zodat wij en ook de leerlingen zien op welk (referentie)niveau ze schrijfvaardigheid beheersen en wat nodig is voor de volgende stap. Zo kunnen zij gerichter werken en wij gerichter feedback geven.
We maken gebruik van mediakaarten voor leesvaardigheid in zowel groep 7/8 als de brugklassen en leerjaar 2 van het VO. De mediakaarten zijn gericht op uniformiteit in werkvormen en aanpak waardoor er op een zinvolle manier aandacht wordt gegeven aan de vaardigheid van lezen, en niet zozeer op het beantwoorden van vragen bij een tekst.